Hij die de ander begrijpt
‘Hij die de ander begrijpt, vindt de oplossing’; een muurtekst die ik las in een oud Twents stadje. Deze tekst kan iedere mediator wel op de wand van zijn werkkamer schrijven. Wat mij als vastgoed-mediator bij elk geschil weer bezighoudt, is de vraag: waarom vinden deze twee verstandige mensen niet zelf de oplossing?
Hun denken is kennelijk geblokkeerd, en in het proces is wantrouwen gegroeid. Van beide kanten is geen begrip voor andermans standpunten. De oplossing is ver weg.
Een goed voorbeeld kreeg ik laatst: twee ondernemers hadden een huurovereenkomst gesloten over een stuk opslagterrein. Waar echter niks over op papier was gezet, was om welk deel het precies ging, en hoe het te bereiken en te beveiligen was. Het was al tot een stevig conflict opgelopen, met boze woorden over en weer.
Als beide partijen maar begrip kregen voor de standpunten en emoties van de ander, dan was er weer overleg mogelijk. Daar ging dus het eerste deel van het mediation-gesprek over. Wat was er gebeurd, en wat betekende dat voor ieder van hen? Wat hadden de ruzie en verkeerde woorden aangericht in hun onderlinge verhouding?
Zodra één van hen zei dat hij de zorgen van de ander over de bereikbaarheid en beveiliging van het terrein niet voldoende onderkend had, was de weg naar een oplossing open. En twee gesprekken verder hadden zij zelf het probleem opgelost.
Ik moest weer denken aan de woorden in het oude stadje. Inderdaad, als je de ander begrijpt, ben je dicht bij de oplossing.
Binnen de vastgoed-sector is mediation een snel, goedkoop en sterk middel bij conflicten. Kijk voor meer informatie op de website van De Drie Mediators